Начало Контекст Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха експерти
5146
България

Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха експерти

Правителството предложи промени в Закона за движение по пътищата.Някои от тях предвиждат зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч, намаляване на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища и възможност шофьорска книжка да могат да получават младежи навършили 17 години.

| 08 Юни 2024, 08:00 ч.
Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха  експерти
Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха експерти
Снимка © Благой Кирилов / БТА

Правителството предложи промени в Закона за движение по пътищата. Някои от тях предвиждат зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч, намаляване на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища и възможност шофьорска книжка да могат да получават младежи навършили 17 години.

За това как промените ще се отразят на участниците в движението, потърси мнението на заместник-директора на Главната дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) - старши комисар Калоян Милтенов, Владимир Тодоров - представител на Българската асоциация на пострадали при катастрофи (БАПК), и инструктора Пламен Димитров. 

Зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч се предлага да бъдат въведени в населените места, там където има концентрация на катастрофи.

NRD24+ | Два автомобила изгоряха тази нощ в сливенското село Блатец, съобщиха от пресцентъра на областната полиция. Сигналът е постъпил малко след полунощ на 1 юли. Автомобилите са БМВ и „Хонда Сивик“ и са били паркирани на улица в селото. Огънят е потушен от един екип на Районната служба "Пожарна безопасност и защи ...
Вижте повече

Основното предимство на зоните е, че се намалява значително рискът от катастрофи с летален край, обясни старши комисар Милтенов. Той посочи, че при движение с 50 км/ч спирачният път на автомобил е 40 метра, а при 30 км/ч е 18 метра. Местата и размерите на тези зони ще бъдат определяни от собствениците на пътищата. На входа им ще бъдат поставяни изкуствени неравности или други подобни средства за намаляване на скоростта. Той допълни, че ограничението в зоните ще важи за всички превозни средства. 

Милтенов добави, че ще започне да се контролира и средна скорост по пътищата. Ще бъдат избирани отсечки с еднакво ограничение на скоростта, в чиито начало и край ще бъдат поставяни камери, отчитащи средната скорост на автомобилите. Той поясни, че за целта ще бъде използвана електронната система на Агенция „Пътна инфраструктура. Проследяването на средната скорост позволява прилагането на контрол в по-дълги участъци, за разлика от осъществяването на такъв в определени точки, преди и след които шофьорите превишават позволената скорост, каза Милтенов. 

Законопроектът предлага също 17-годишните вече да имат право да управляват автомобил, но единствено с придружител

Това предложение цели да се изградят навици у младите шофьори за безопасно управление на кола, под надзора на водач с опит, каза старши комисар Калоян Милтенов. В законопроекта пише, че придружителят трябва да бъде лице, което да се вози като пътник на предна седалка в колата, да е навършило 25-годишна възраст, да притежава шофьорска книжка над пет години и да не е шофирало с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 промила и употребявало наркотици. Също така придружителят трябва да не е бил лишаван от правото си да шофира за последните две години.

Предимствата са, че в това мобилно време и младите заслужават да могат да се придвижват с автомобил, смята Владимир Тодоров от БАПК. Според него през тази една година, в която ще имат придружител, те ще бъдат по-внимателни и по-разумни. Тодоров отбеляза, че в повече от половината европейски държави има такава практика. „Излезе и европейски регламент, че това може да стане в цяла Европа. В Америка шофират от 16-годишни“, каза още той.   

Експертът коментира, че е задължително да има придружител в автомобила и няма нужда от промяна в предложените в законопроекта критерии за него. Също така Тодоров подчерта, че е много важно да има събираемост на глобите. „Това може да се постигне, като се въведе изискване, ако не си си платил глобата, да не можеш да минеш годишен технически преглед“, поясни той. 

Не съм сигурен дали ще има предимства за младите шофьори, тъй като някои от 18-годишните, които сега са на шофьорски курсове при мен, не са достатъчно зрели за това, каза инструкторът Пламен Димитров. Относно критериите за придружител той посочи, че не вижда как ще бъде доказван петгодишният стаж, тъй като има хора, които са изкарали курсовете, но шофират много рядко. 

Относно намаляването на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища с 10 км/ч Димитров коментира, че в момента много малко хора спазват ограниченията. „Не виждам какво ще промени тази корекция“, посочи той.  

Инструкторът отбеляза, че обичайно по магистралата, в дясната лента се поддържат около 100 км/ч, а в изпреварващата около 150 км/час. Според него не е нормално да има толкова голяма разлика между двете ленти. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Интензивен е трафикът на някои от граничните пунктове с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия
Интензивен е трафикът на част от граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) на границите ни с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия, съобщават на интернет страницата си от Главн ...
ДПС не функционира нормално и трябва да се върне към нормалността, заяви Джевдет Чакъров
ДПС не функционира нормално и трябва да се върне към нормалността, каза единият от председателите на ДПС Джевдет Чакъров, след като излезе от среща с почетния председател на ДПС Ах ...
Интензивен е трафикът на граничен пункт "Кулата", всички гишета за преминаване са отворени
Интензивен е трафикът на граничен пункт „Кулата“, казаха от пресцентъра на МВР. Всички гишета за преминаване са отворени и пунктът работи на пълен капацитет, допълниха ...
Няма да преговаряме за правителство с „Възраждане“, написа във Фейсбук Кирил Петков
Няма да преговаряме за правителство с „Възраждане“, написа в профила си във Фейсбук съпредседателят на "Продължаваме промяната" Кирил Петков. Омръзна ми от медийни внуш ...
Криминално проявен мъж от Ловеч е убил с нож работник на сезонен обект в Слънчев бряг
Криминално проявен мъж от Ловеч на 38 години е убил с нож работник на сезонен обект в к.к. "Слънчев бряг", съобщиха от полицията. Това се е случило около 19:00 часа вчера на крайб ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Интензивен е трафикът на някои от граничните пунктове с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия
Интензивен е трафикът на част от граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) на границите ни с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия, съобщават на интернет страницата си от Главн ...
Към 17:00 часа няма колони от автомобили на граничен пункт "Кулата"
Към 17:00 часа преминаването през граничен пункт "Кулата" е спокойно и няма колони от леки и товарни автомобили.  По-рано днес трафикът на „Кулата“ беше интензивен ...
Потушен е пожарът до автомагистрала "Тракия" край Чирпан
Напълно е ликвидиран пожарът до автомагистрала "Тракия" край Чирпан. Това съобщи старши инспектор Михаил Михов, началник на група "Оперативен център" към Регионалната дирекция "По ...
Не вярвам, че ще се проведат други срещи с Ахмед Доган утре, каза Рамадан Аталай
Това са манипулации - така депутатът Рамадан Аталай, който преди дни беше изключен от парламентарната група на ДПС, отговори на въпрос на журналисти в Бургас ще има ли продължение ...
За тежка катастрофа между Пазарджик и Пловдив съобщиха от полицията в Пазарджик
За тежка катастрофа на пътя Пазарджик- Пловдив, малко след кръстовището за село Мало Конаре, съобщи говорителят на Областна дирекция на МВР в Пазарджик Мирослав Стоянов. Блъснали с ...
Тикер в 19:09 ч.
Интензивен е трафикът на част от граничните контролно-пропускателни пунктове (ГК ...
5146
България

Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха експерти

Някои от тях предвиждат зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч, намаляване на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища и възможност шофьорска книжка да могат да получават младежи навършили 17 години.За това как промените ще се отразят на участниците в движението, потърси мнението на заместник-директора на Главната дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) - старши комисар Калоян Милтенов, Владимир Тодоров - представител на Българската асоциация на пострадали при катастрофи (БАПК), и инструктора Пламен Димитров.Зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч се предлага да бъдат въведени в населените места, там където има концентрация на катастрофи
| 08 Юни 2024, 08:00 ч.
Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха  експерти
Какви са предимствата и недостатъците на някои от предложените промени в Закона за движение по пътищата, коментираха експерти
Снимка © Благой Кирилов / БТА

Правителството предложи промени в Закона за движение по пътищата. Някои от тях предвиждат зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч, намаляване на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища и възможност шофьорска книжка да могат да получават младежи навършили 17 години.

За това как промените ще се отразят на участниците в движението, потърси мнението на заместник-директора на Главната дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) - старши комисар Калоян Милтенов, Владимир Тодоров - представител на Българската асоциация на пострадали при катастрофи (БАПК), и инструктора Пламен Димитров. 

Зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч се предлага да бъдат въведени в населените места, там където има концентрация на катастрофи.

Основното предимство на зоните е, че се намалява значително рискът от катастрофи с летален край, обясни старши комисар Милтенов. Той посочи, че при движение с 50 км/ч спирачният път на автомобил е 40 метра, а при 30 км/ч е 18 метра. Местата и размерите на тези зони ще бъдат определяни от собствениците на пътищата. На входа им ще бъдат поставяни изкуствени неравности или други подобни средства за намаляване на скоростта. Той допълни, че ограничението в зоните ще важи за всички превозни средства. 

Повече от NRD24+

Милтенов добави, че ще започне да се контролира и средна скорост по пътищата. Ще бъдат избирани отсечки с еднакво ограничение на скоростта, в чиито начало и край ще бъдат поставяни камери, отчитащи средната скорост на автомобилите. Той поясни, че за целта ще бъде използвана електронната система на Агенция „Пътна инфраструктура. Проследяването на средната скорост позволява прилагането на контрол в по-дълги участъци, за разлика от осъществяването на такъв в определени точки, преди и след които шофьорите превишават позволената скорост, каза Милтенов. 

Законопроектът предлага също 17-годишните вече да имат право да управляват автомобил, но единствено с придружител

Това предложение цели да се изградят навици у младите шофьори за безопасно управление на кола, под надзора на водач с опит, каза старши комисар Калоян Милтенов. В законопроекта пише, че придружителят трябва да бъде лице, което да се вози като пътник на предна седалка в колата, да е навършило 25-годишна възраст, да притежава шофьорска книжка над пет години и да не е шофирало с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 промила и употребявало наркотици. Също така придружителят трябва да не е бил лишаван от правото си да шофира за последните две години.

Предимствата са, че в това мобилно време и младите заслужават да могат да се придвижват с автомобил, смята Владимир Тодоров от БАПК. Според него през тази една година, в която ще имат придружител, те ще бъдат по-внимателни и по-разумни. Тодоров отбеляза, че в повече от половината европейски държави има такава практика. „Излезе и европейски регламент, че това може да стане в цяла Европа. В Америка шофират от 16-годишни“, каза още той.   

Експертът коментира, че е задължително да има придружител в автомобила и няма нужда от промяна в предложените в законопроекта критерии за него. Също така Тодоров подчерта, че е много важно да има събираемост на глобите. „Това може да се постигне, като се въведе изискване, ако не си си платил глобата, да не можеш да минеш годишен технически преглед“, поясни той. 

Не съм сигурен дали ще има предимства за младите шофьори, тъй като някои от 18-годишните, които сега са на шофьорски курсове при мен, не са достатъчно зрели за това, каза инструкторът Пламен Димитров. Относно критериите за придружител той посочи, че не вижда как ще бъде доказван петгодишният стаж, тъй като има хора, които са изкарали курсовете, но шофират много рядко. 

Относно намаляването на максималната скорост на магистралите и скоростните пътища с 10 км/ч Димитров коментира, че в момента много малко хора спазват ограниченията. „Не виждам какво ще промени тази корекция“, посочи той.  

Инструкторът отбеляза, че обичайно по магистралата, в дясната лента се поддържат около 100 км/ч, а в изпреварващата около 150 км/час. Според него не е нормално да има толкова голяма разлика между двете ленти. 

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Интензивен е трафикът на някои от граничните пунктове с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия
ДПС не функционира нормално и трябва да се върне към нормалността, заяви Джевдет Чакъров
Интензивен е трафикът на граничен пункт "Кулата", всички гишета за преминаване са отворени
Няма да преговаряме за правителство с „Възраждане“, написа във Фейсбук Кирил Петков
Криминално проявен мъж от Ловеч е убил с нож работник на сезонен обект в Слънчев бряг
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юли
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Основна линия
Интензивен е трафикът на някои от граничните пунктове с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия
В детайли
Към 17:00 часа няма колони от автомобили на граничен пункт "Кулата"
Контекст
Потушен е пожарът до автомагистрала "Тракия" край Чирпан
Местен фокус
Не вярвам, че ще се проведат други срещи с Ахмед Доган утре, каза Рамадан Аталай
В детайли
За тежка катастрофа между Пазарджик и Пловдив съобщиха от полицията в Пазарджик
Основна линия
ДПС не функционира нормално и трябва да се върне към нормалността, заяви Джевдет Чакъров
В детайли
В Кюстендил беше представена програмата за финансиране на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради
В детайли
Развитието на северните райони на София е един от приоритетите, по които се работи, написа във Фейсбук столичният кмет Васил Терзиев
Сфера
За ден МВР установи общо 40 души да шофират след употреба на алкохол, 10 - под въздействието на наркотици
Местен фокус
Трафикът е интензивен на някои гранични пунктове с Румъния, Гърция и Сърбия
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.